תפריט

כבר לא צריך להתווכח מי שוטף כלים הפעם

אם אתם לא עומדים היום ליד הכיור ועושים שעות כלים, נרטבים, מלכלכים, מסתבכים ומתיזים סבון לכל עבר אתם צריכים להודות על כך רק לאישה אחת - קוראים לה גברת ג'וזפין קוקרן שהמציאה את מדיח הכלים, ישתבח שמה...
 
לגברת קוקרן הייתה בעיה מיוחדת במינה. היה לה אוסף כלי חרסינה והיא שמה לב שמשטיפה לשטיפה כל פעם נשבר לה איזה כלי אחר, ועוד מעט לא יהיה לה אוסף ולא כלום, ולכן היא החליטה שכדי להציל את כלי החרסינה שלה עליה להמציא מכונה שתשטוף את הכלים, כדי שלא יחליקו לה מהידיים.

היא בנתה את האבטיפוס הראשון של מה שקרוי היום "מציל נפשות" במטבח - מדיח הכלים הראשון כבר בשנת 1886 ורשמה עליו פטנט. מדיח הכלים הראשון נראה יותר כמו חללית מאשר מדיח. הוא היה עשוי מדוד נחושת ובתוכו היה גלגל שהסתובב בעזרת מנוע חשמלי, על הגלגל הורכבה רשת מברזל בה הונחו אחר כבוד הכלים ובהם כמובן מערכות החרסינה של הגברת קוקרן, וכאשר הגלגל הסתובב הותזו על הכלים מים חמים עם סבון ולאחר מכן בוצעה שטיפה. כמה חכם, חמה חשוב היה וכמה לא נשכח לעולם את גברת קוקרן, ממציאת המדיח הפרימיטיבי הראשון.
 

ותודה למדיח הכלים

אין ספק כי נוכחותם של מוצרי חשמל בבית, הופכים את החיים לקלים יותר ומאפשרים לבני הבית "להוריד" מעצמם מטלות שלולא המכשירים החשמליים, הם היו צריכים להיעשות ביד, מלאכה קשה ומתישה לכל הדעות.

העובדה שנוצרו מוצרי חשמל שמקלים על עבודות הבית, היא זו שבסופו של דבר אפשרה את צמיחתו של הפמיניזם שהראה נשים משכילות ומצליחות שעושות קריירה, ולמען עבודות הבית מגייסות לטובתן את כל מכשירי החשמל המשוכללים הקיימים, אך לא מפסידות את ההגשמה האישית שלהן.
 

איך זה בעצם עובד?

מדיחי כלים עשויים לרוב דוד פנימי בדרך כלל מפלדת אל חלד או מפלסטיק. המדיחים של היום מצוידים במיקרו מעבדים, המציגים מספר תוכניות לכלים ועפ"י הבחירה נקבעים מספר מחזורי הקרצוף, הניקיון והשטיפה. במדיחים אלה קיים בורר הפעלה אלקטרומגנטי ובמדיחים החדישים ביותר היום, יש כפתורים המחוברים ליחידת מיקרו מעבד. בנוסף חלק מהדגמים מכילים מנגנוני נעילה והגנה מפני שימוש של ילדים קטנים.

במדיחים של היום יש גם רמות רעש בעת ההפעלה בדציבלים סבירים, לעומת רמות הרעש שהיו בעבר למדיחי הכלים ושעמדו על עוצמה של עד 70 דציבלים, די הרבה.

בבית חכם למשל ניתן היום באמצעות שלט להפעיל ולכבות את המדיח, או לתת הוראה לראש לבית החכם, שאיך שהוא שומע את השטיפה האחרונה הוא מכבה את המדיח, מכבה את האור, סוגר את הדלת ויוצא, כאילו הבית החכם הוא עצמו, עמד עכשיו עם סינר במטבח ועשה את כל הכלים אחרי ליל הסדר.